Klik Klik Klik =)

~iklan~ klik2

Klik jika Anda Suka =)

Wednesday, July 20, 2011

Resepi Kuih Jawa

ini gambarnya, nampak sedap kan??



mak aiii..sedapnyaaaa...


Assalamualaikum, hari ini aku nak berkongsi resepi kuih cucur jawa. Sebenarnya aku sangat suka kuih ni sebab rasanya yang lembut di tengah dan rangup di tepi. Jadi, dengan perasaan mengidam yang melampau, aku pun telah merequest kepada mama aku "Mama, adik teringinmakan kuih jawa la, mama tau buat dak? ". lalu mama menjawab "mama tak tahu buat la, try tanya ayah.."

aku berlari-lari mendapatkan ayah (Hiperbola skit, takkan la nak lari kan..haha) lalu bertanya "Ayah, tau buat kuih jawa tak? ayah kan terer bab2 masak ni", ayah pun menjawab "Ayah tau tapi tak pernah buat, ayah boleh agak2 ja apa resepinya".. aku pun ckp "Oohh..(dengan kecewa)"

pastu aku terus capai laptop aku dan search resepi ni dalam internet, haaaa inilah kemudahan dan kegunaan internet yang baik *smug*

search punya search akhirnya dapat lah

haaa ini resepinya: Aku copy paste dari forum mana ntah,

Bahan-bahan ( 20 biji )

  • 2 cawan tepung gandum
  • 2 cawan tepung beras
  • 1 1/2 gula gula pasir
  • 1/2 cawan gula merah
  • 2 cawan air panas
  • sedikit garam

Cara-cara

1. Gula merah dicairkan dengan 2 caw air panas

2. Tepung beras,tepung gandum,gula pasir dan garam dicampurkan dengan gula merah yang telah dicairkan (gaulkan sebati sehingga tidak berketul sewaktu air gula merah masih suam-suam.

3. Dibiarkan semalaman

4. Digoreng dengan minyak 2 senduk (kalu nak banyak guna senduk kecil/ kalu guna senduk besar kuantiti kuih yang dapat cikit jer ler)

5. Bancuhan tadi digoreng dengan menuangkannya sesenduk demi sesenduk untuk mendapatkan kuih yang bulat dan cantik seperti topi.

6. Menggoreng dengan minyak, api perlu sederhana, api jangan besar nanti kuih hangus. Bila minyak tadi susut jadi tambah minyaksedikit demi sedikit.

7. Toskan dan bolehlah dimakan.

haa itulah resepi kuih jawa yang aku cari, aku pun mencuba resep ini di dapur rumahku, (aku buat sendiri okay, tanpa bantuan mama ayah)


akhirnya, kuih aku TAK JADI hahahaahah..ntah, bukan jadi lembut di tengah, dia jadi rangup keseluruhan kuih tu, tapi kan, apa yang penting, adik aku suka dan asyik minta aku buat uih tu lagi, kepada semua pembaca, apa lagi?? anda try lah dan pastu bagitahu hasilnya okay =)


Komen sikit~~

2 comments:

Mallisa Nadia said...

ok fine.. sekarang Nadia pulak yg rase mengidam..

Nak masak sendiri memang tak lahkan hihihih..

farsa fira said...

nadia

try lah buat sendiri, saya dah buat, sedap ooo..
baik buat sebelum puasa..klau tak asyik duk teringat je..hahahahahaha